Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

frankhauben
Posts: 2
Joined: Sun Sep 06, 2009 6:59 am

Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby frankhauben » Sun Sep 06, 2009 7:07 am

Hallo,

Ik heb na enekele maanden een, naar volledige tevredenheid draaiende 3,x versie van Amahi verruild voor een 4.0 versie. Dit omdat ik de PDC functie van versie 4 een uitkomst vind. Voor Windows machines is er geen vuiltje aan de lucht echter, hoe kan ik een linuxclient aan de domaincontroller hangen waarbij dan ook mijn directories worden gemapt. Voor windows een eitje (zoals ook uit de wiki entry blijkt) maar voor mijn linux clients??

Alle antwoorden die ik kan vinden blijven uitgaan van een Linuxmachine die een AD server emuleert waarop windows clients inloggen. Ik wil met een linuxclient op een (geemuleerde) AD server inloggen.

Enige suggesties?

User avatar
marcel
Posts: 160
Joined: Sat May 16, 2009 12:46 am
Location: Netherlands

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby marcel » Sun Sep 06, 2009 7:38 am

Met deze vraag loop ik ook al een tijdje rond. Na een mislukte poging mijn Vista client aan een domein te hangen. Dit bleek achter af niet te gaan, omdat Vista Home Premium geen domeinen ondersteunt. Nu wil mijn Linux Mint machine aan een domein hangen. Ik geloof dat je likewise open moet installeren om een domein te kunnen joinen. Ik heb helaas nog niet uit kunnen proberen. Als dit lukt kan ik wel een wiki pagina schrijven.
My HDA cpu: E1400 2Ghz; motherboard: Gigabyte GA-G33M-S2H; memory: Team 2Gb DDR2; 200GB OS HDD, 2x western digital GP 1TB storage HDDs; case: Antec P182

frankhauben
Posts: 2
Joined: Sun Sep 06, 2009 6:59 am

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby frankhauben » Mon Sep 07, 2009 2:00 am

Ik geloof dat je likewise open moet installeren om een domein te kunnen joinen. Ik heb helaas nog niet uit kunnen proberen. Als dit lukt kan ik wel een wiki pagina schrijven.
Ik ga eens zoeken naar "likewise open". Ik zal voortgang hier rapporteren...

Lincee
Posts: 73
Joined: Sat Jul 04, 2009 3:34 pm
Location: Arnhem, NL
Contact:

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby Lincee » Sat Oct 24, 2009 11:55 am

Ik geloof dat je likewise open moet installeren om een domein te kunnen joinen. Ik heb helaas nog niet uit kunnen proberen. Als dit lukt kan ik wel een wiki pagina schrijven.
Ik ga eens zoeken naar "likewise open". Ik zal voortgang hier rapporteren...
kijk hier eens:
http://www.windowsnetworking.com/articl ... ctory.html
http://www.linux.com/archive/articles/40983
http://www.linux-watch.com/news/NS9227285361.html
LANTEA: Amahi 7 (vm), HP Proliant Microserver, 8GB RAM, 2x 1TB HDD, 1GB eth

Lincee
Posts: 73
Joined: Sat Jul 04, 2009 3:34 pm
Location: Arnhem, NL
Contact:

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby Lincee » Sat Oct 24, 2009 11:57 am

Dat gezegt..

Linux kent van nature geen Domeinen, omdat linux gebruik maakt van NIS om netwerken bij elkaar te houden.
als je je linux client aan je HDA wil hangen, is het mischien handiger om een NIS server te installeren, en van daaruit verder te kijken!
LANTEA: Amahi 7 (vm), HP Proliant Microserver, 8GB RAM, 2x 1TB HDD, 1GB eth

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby moredruid » Mon Oct 26, 2009 5:21 am

NIS (en tegenwoordig NIS+) is eigenlijk de opvolger van het oude Yellow Pages van Sun.
Je zult tegenwoordig echter niet veel NIS installaties meer tegenkomen.
Er is meer en meer een migratie naar LDAP gebaseerde "domeinen". Onder Linux zul je dan gebruik gaan maken van OpenLDAP.

Dit staat wel ooit ergens op de Amahi roadmap, maar is een behoorlijk ingewikkeld topic en de pogingen tot nu toe zijn allemaal gestrand heb ik van cpg begrepen.

Dat gezegd zijnde: ik heb 't net hier op 't werk geprobeerd met een Ubuntu systeempje.
Je hebt een aantal packages nodig, met name krb5-clients en krb5-kdc-ldap, de rest wordt volgens mij wel automagisch geresolved.
Je dient in je hosts file wel een regel toe te voegen (kennelijk) voor het IP van je hda:
1.2.3.4 hda.domain.local (je eigen hostname + domein)

daarna moet je het volgende aan je /etc/krb5.conf toevoegen (in hoofdletters!), bij Ubuntu kwam ie al met een wizardje voor welk domein hij krb5 moest instellen:

Code: Select all

[libdefaults] default_realm = JOUW.DOMEIN
en verderop:

Code: Select all

[realms] JOUW.DOMEIN = { kdc = naam_domaincontroller admin_server = naam_domaincontroller }
daarna moet je natuurlijk wel nog even authenticeren:

Code: Select all

user@host$ kinit usernaam@JOUW.DOMEIN
klop je wachtwoord in en je bent als het goed is aangemeld.
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

User avatar
marcel
Posts: 160
Joined: Sat May 16, 2009 12:46 am
Location: Netherlands

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby marcel » Wed Oct 28, 2009 11:24 pm

Ik heb een eigen domein geregistreerd kan ik dit ook in combinatie met Amahi gebruiken? Mijn Amahi box is al bereikbaar op mijn eigen domein naam. Zo leuk zijn als ik in mijn thuis netwerk ook mijn eigen domein naam kan gebruiken. Moet wel zeggen dit is allemaal nieuw voor mij, maar ik vind het interessant om te weten en leuk om dit allemaal uit te testen. :)

btw, is er misschien wat info over ldap en domeinen?
My HDA cpu: E1400 2Ghz; motherboard: Gigabyte GA-G33M-S2H; memory: Team 2Gb DDR2; 200GB OS HDD, 2x western digital GP 1TB storage HDDs; case: Antec P182

Lincee
Posts: 73
Joined: Sat Jul 04, 2009 3:34 pm
Location: Arnhem, NL
Contact:

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby Lincee » Thu Feb 11, 2010 12:10 pm

Ik heb een eigen domein geregistreerd kan ik dit ook in combinatie met Amahi gebruiken? Mijn Amahi box is al bereikbaar op mijn eigen domein naam. Zo leuk zijn als ik in mijn thuis netwerk ook mijn eigen domein naam kan gebruiken. Moet wel zeggen dit is allemaal nieuw voor mij, maar ik vind het interessant om te weten en leuk om dit allemaal uit te testen. :)

btw, is er misschien wat info over ldap en domeinen?
kun je uitleggen wat je precies bedoeld?
wat versta je onder jouw domein, en waar wil je die voor gebruiken??
LANTEA: Amahi 7 (vm), HP Proliant Microserver, 8GB RAM, 2x 1TB HDD, 1GB eth

User avatar
marcel
Posts: 160
Joined: Sat May 16, 2009 12:46 am
Location: Netherlands

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby marcel » Thu Feb 11, 2010 12:28 pm

Ik moest even goed lezen wat ik nu eigenlijk bedoelde. Een beetje wazige post. Ik heb een eigen domein naam (http://mijndomein.com). Deze werkt samen met mijn Amahi server, zodat iedereen van het internet af mijn webpagina kan bekijken. Dat werk allemaal, maar kan je die zelfde domein naam op je interne netwerk gebruiken? In plaats van home.com.
My HDA cpu: E1400 2Ghz; motherboard: Gigabyte GA-G33M-S2H; memory: Team 2Gb DDR2; 200GB OS HDD, 2x western digital GP 1TB storage HDDs; case: Antec P182

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Linux clients aan Amahi Active Directory toevoegen

Postby moredruid » Thu Feb 11, 2010 2:02 pm

ja hoor, maar dan moet je wel wat met je DNS (order: hosts, bind) en je hosts file (je externe IP koppelen aan je www.mijndomein.com) gaan stoeien om dat goed te krijgen of met DNS masquerading werken zodat je "externe" server ook zichtbaar wordt voor je interne netwerk, aangezien DNS verwacht dat dat ding ergens intern staat.
ikzelf heb de optie gekozen voor een .local suffix van mijn domein (dus: mijndomein.local), zodat ik niet moeilijk hoef te doen.

maar 't kan wel natuurlijk :ugeek:
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest