Forum voor onze nederlandse gebruikers!

User avatar
cpg
Administrator
Posts: 2618
Joined: Wed Dec 03, 2008 7:40 am
Contact:

Forum voor onze nederlandse gebruikers!

Postby cpg » Sun May 10, 2009 6:04 pm

Hallo!

Dit is een forum voor onze nederlandse gebruikers. Sommige nederlandse gebruikers spreken slecht of helemaal geen Engels. Om het jullie gemakkelijker te maken kun je hier in het Nederlands posten.

In de volgende versie van Amahi zal lokalisatie beschikbaar zijn en er is al gewerkt aan een Nederlandse vertaling. We hopen dat jullie hier blij mee zijn.

Go nuts! :)
My HDA: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz on MSI board, 8GB RAM, 1TBx2+3TBx1

User avatar
marcel
Posts: 160
Joined: Sat May 16, 2009 12:46 am
Location: Netherlands

Re: Forum voor onze nederlandse gebruikers!

Postby marcel » Sat May 16, 2009 1:37 am

Hallo,

Leuk hier een Nederlands gedeelte in dit forum te vinden.

Ik ben een Windows Home Server Gebruiker. Ik heb mee gedaan met de Bèta’s van Home Server. Op dit moment word ik van Microsoft eigenlijk een beetje beu. Als je een paar computers in huis hebt staan kost je dit eigenlijk al aardig wat geld aan licenties.

Opensource spreekt mij erg aan. Ik ben mij al enige tijd aan het verdiepen in Linux. Ik moet zeggen dat Linux aardig op weg is, van wat ik er inmiddels van gezien heb. Ik heb Opensuse en Ubuntu eens geprobeerd, maar ik loop steeds weer vast (ik weet op dit moment te weinig van Linux). En toch wil ik met mijn cliënt een keer overstappen op Linux.

Ik volg amahi al een tijdje. Dit is makkelijk te installeren, en ik denk dat het toekomst heeft. Ook hier val ik steeds weer terug naar Windows Home Server, omdat ik veel meer weet van Windows, en toch is er die drang informatie over Linux te zoeken. Ik kom dus ook weer steeds hier terecht. Ik moet zeggen dat het wel moeilijk is om informatie te vinden over Linux (zeker in blad, boek vorm). Ook als je het in je eigen taal zoekt. Het leest net een tikje makelijker in je eigen taal.

Ben erg benieuwd wat jullie allemaal van plan zijn met amahi. Heb al iets gelezen over mythtv. Zelf nooit getest, maar over gelezen. Mooie vervanger voor Mediacenter, Mediaportal noem ze maar op. Lijkt mij geweldig om Mythtv backend te draaien op mijn server. Zijn jullie nog wat van plan met virtualisatie? Heb jullie nog wat aardige links met informatie over Linux?

Veel succes met Amahi
My HDA cpu: E1400 2Ghz; motherboard: Gigabyte GA-G33M-S2H; memory: Team 2Gb DDR2; 200GB OS HDD, 2x western digital GP 1TB storage HDDs; case: Antec P182

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Forum voor onze nederlandse gebruikers!

Postby moredruid » Mon May 18, 2009 12:04 am

Er zijn inderdaad plannen om mythtv in Amahi te integreren, maar dit zal waarschijnlijk nog behoorlijk wat tijd gaan kosten dus verwacht niet te snel resultaat.

Wat betreft Linux (en Amahi) tekst en uitleg in 't nederlands, het afgelopen nummer van Linux Magazine had een review over Amahi. Linux Magazine is een nederlandstalige uitgave over allerlei tools en de Linux distro's, op zich niet zo heel erg technisch maar vooral gericht op het gebruik van bepaalde tools en software. Zeker voor de "beginner" een aanrader. Persoonlijk vind ik het blad voor systeembeheerders niet zo interessant, daarvoor wordt er niet voldoende diep ingegaan op de onderwerpen die belangrijk zijn.
Boeken en teksten: Linux voor Dummies schijnt goed te zijn (geen geintje en zeker niet denigrerend bedoeld!), voor de rest wordt het al gauw moeilijk om nederlandse boeken te vinden die up to date zijn. Bol.com heeft een goede selectie aan Linux boeken, maar de nieuwste is van 2004 (!) en dus al erg verouderd.

Tja, virtualisatie, dat kan natuurlijk gewoon op Linux. Je kunt VMWare gewoon installeren en VMWare instances draaien op je server. Er zijn een aantal mensen die dit draaiend hebben op hun Amahi server (ofwel met VMWare, ofwel VirtualBox, ofwel KVM ofwel Xen - je hebt nogal wat keuzes. VMWare is gratis en heel eenvoudig, dus wellicht de beste optie).
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

User avatar
marcel
Posts: 160
Joined: Sat May 16, 2009 12:46 am
Location: Netherlands

Re: Forum voor onze nederlandse gebruikers!

Postby marcel » Mon May 18, 2009 8:07 am

Ik begrijp dat dit zeker tijd kost, en dat je maar niet zo even de ultieme home server software in elkaar knutselt. Mooi dat jullie al die plannen er hebben! Het community gebeuren spreekt mij altijd wel aan. Net zo als Squeezecenter community (ik heb een Squeezebox, pracht apparaat).

Dat betreft ben ik wel een Windows man. Ik ben van het dos tijdperk de bekende config.sys en autoexec.bat, maar ik wil toch proberen over te stappen op Linux. Ik een poos geleden met Hyper server gespeeld. Daar op weer Windows Home Server geïnstalleerd en wat andere hobby projectjes. Ik wil dit eigenlijk ook wel met Linux proberen (nog geen flauw idee hoe). Cliënt zijde wil ik ook overstappen maar er zijn veel distributies uit te proberen. Hoe gebruik Windows programma's in Linux. Niet overal is een vervangend programma voor (bv. dbpoweramp, Exact Audio Copy). Ik heb begrepen dat je hiervoor Wine kan gebruiken. Ik zag van de week ook dat er een vervangende driver is voor mijn Logitech MX5500 toetsenbord en muis. Hidpoint genaamd. Zo ben ik mij er steeds verder er aan in het verdiepen.

Dat Linux magazine heb ik hier thuis liggen. Ik vond het inderdaad wat oppervlakkig, maar ik heb er opzich wel nuttig dingen uit kunnen halen. Zo stond er een review in over Amahi. Ik wist al van het bestaan van Amahi. Ik heb vorige jaar al eens gekeken naar een vervanger voor WHS. Kwam toen uit op Clarkconnect, SME en Amahi. Zijn er dan ook nog bladen in het engels?

Zijn er nog plannen om een mail services toe te voegen?

Ik wil van de week nog eens wat gaan expermenteren met Amahi.
My HDA cpu: E1400 2Ghz; motherboard: Gigabyte GA-G33M-S2H; memory: Team 2Gb DDR2; 200GB OS HDD, 2x western digital GP 1TB storage HDDs; case: Antec P182

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Forum voor onze nederlandse gebruikers!

Postby moredruid » Tue May 19, 2009 4:39 am

er zijn voldoende linux bladen in het engels, alleen zijn die vaak niet overal verkrijgbaar en soms wat aan de dure kant. De informatie die erin staat daarentegen is wel erg goed, maar voor een "beginner" denk ik wel te technisch.
het duitse c't is ook erg goed, erg technisch en heeft ook regelmatig linux gerelateerde artikels.

Welke distro je wil gebruiken hangt af van wat je wil. In eerste instantie zijn de mainstream distro's de beste keus, op distrowatch.org kun je best eens rondsnuffelen, er zijn meer dan 100 verschillende distro's beschikbaar. De meeste zijn echter vaak gebaseerd op een andere distro. Fedora is een project van RedHat, Ubuntu is een afgeleide van Debian. Er zijn nog een paar andere grote distributies (Mandriva, Gentoo, Slackware en (Open)SUSE), maar dan heb je de grote jongens wel gehad. Zowel Fedora als Ubuntu zijn gemakkelijk in gebruik, ik kan je echter aanraden om Fedora te kiezen als je meer wil spelen met Amahi, zodat je in ieder geval bekend bent met het onderliggende besturingssysteem van Amahi. Er zijn plannen om Amahi ook te porten naar Ubuntu, maar dit is nog in een heel pril stadium (lees: de requirements moeten nog worden opgesteld voordat er pas met de ontwikkeling gestart kan worden)

dbpoweramp schijnt goed onder Wine te draaien (de site zegt "Linux supported through Wine."), ook EAC schijnt onder Wine te draaien maar dan wel unsupported. Natuurlijk zijn er ook programma's voor Linux die vergelijkbare functionaliteit bieden.

Er zijn plannen om een mailservice toe te voegen (lokaal op de amahi werkt je mail al als het goed is) alleen is er nog een discussie gaande over hoe dit geimplementeerd moet worden. De materie is niet eenvoudig en het is nu de kunst om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de gewone gebruikers. Waarschijnlijk zal dit uiteindelijk geen 1-click install app worden maar een entry op de Amahi wiki met een how-to voor de wat geavanceerdere gebruikers (of mensen die gewoon durven ;) )
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

annodevries
Posts: 47
Joined: Wed Jul 08, 2009 4:54 am

Re: Forum voor onze nederlandse gebruikers!

Postby annodevries » Wed Jul 15, 2009 3:46 am

Hoe kan ik vragen stellen op het Nederlandse forum.?
Ik heb Amahi geinstalleerd en nu wil ik een usb harde schijf toevoegen in mijn hda. Ik kan de schijf wel zien, ook in storage van mijn hda, maar ik weet niet hoe ik deze schijf kan gebruiken voor de sheres op de hda. Ik heb wel iets gevonde in de wiki, maar daar kom ik ook niet uit.
Anno de Vries

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests