Hee roepie,
qua hardware heb ik een prutgoedkoop moederbordje van Foxconn
een pentium dual core E2200 (2,2GHz), 2GB geheugen, en 3 harddisks: een 80GB waar 't OS op draait en een 750GB en 1TB disk voor de data. video wordt geleverd door het moederbord.
qua "zuinigheid" valt 't me reuze mee, 't beestje vreet een kleine 66 Watt (met 3 disks) en da's ongeveer net zoveel als m'n UPC mediabox (die dus gruwelijk veel stroom vreet voor zo'n prul

)
Linux is tegenwoordig slim genoeg om disks stil te zetten als ze niet in gebruik zijn en de processor dynamisch terug te klokken als er niet zoveel rekenkracht gevraagd wordt.
Wat betreft de keuze voor een Intel Atom processor, onlangs heeft Intel een demo gegeven (op de Computex in Taiwan als ik me goed herinner) van een Atom systeem met Amahi dus dat zit wel goed! Qua rekenkracht is dit ruim voldoende, tenzij je je homeserver zwaar gaat belasten (meerdere video streams, music streams, bestandskopieeracties en downloaden van nieuwsgroepen/torrents tegelijkertijd) en zelfs dan is het voornamelijk disk I/O die het zwaarst belast wordt.
Ik heb zelf bewust de keuze gemaakt voor een midi tower zodat ik nog ruimte genoeg heb voor uitbreidingen en ook koeling geen probleem is.
SSD oftewel solid state disks hebben in mijn optiek nog veel te bewijzen en zijn nog erg duur in verhouding tot conventionele disks: zo te zien betaal je voor SSD zo'n 3,30 euro per gig, conventioneel kost je zo'n 0,10 euro per gig... echte performancewinst t.o.v. een SATA2 disk is er niet echt, en qua stroomverbruik is het ook niet zo heel veel minder dan bijvoorbeeld een WD Caviar ECO.