Homeserver Hardware tips

roepie
Posts: 2
Joined: Wed Jul 15, 2009 5:03 am

Homeserver Hardware tips

Postby roepie » Wed Jul 15, 2009 5:17 am

Hallo.
Ik ben bezig met het samenstellen van een home server waar is straks Amahi op wil draaien.
Belangrijke aandachtspunten zijn lage prijs (Nederlands he :D), klein en laag energie gebruik.
Ik heb al gemerkt dat het vrij lastig is om een systeem te bouwen met een mini-itx bordje. Vooral de goede behuizing vinden valt niet mee.

Hebben andere gebruikers tips en aandachtspunten hiervoor of kunnen jullie aangeven wat jullie aan hardware gebruiken?
Wat is verstandig, een Intelprocessor (Atom ?) of een AMD met energie zuinige instellinge (cool&quiet)

Ik zit o.a. te denken aan een Solid State Hdd voor de systeemsoftware (30 Gb voor 99 euro begint er op te lijken).
De vraag is of dit wel zin heeft en voordelen biedt om in een Homeserver in te bouwen.

Alle info is welkom!

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Homeserver Hardware tips

Postby moredruid » Wed Jul 15, 2009 11:28 am

Hee roepie,

qua hardware heb ik een prutgoedkoop moederbordje van Foxconn :oops:
een pentium dual core E2200 (2,2GHz), 2GB geheugen, en 3 harddisks: een 80GB waar 't OS op draait en een 750GB en 1TB disk voor de data. video wordt geleverd door het moederbord.
qua "zuinigheid" valt 't me reuze mee, 't beestje vreet een kleine 66 Watt (met 3 disks) en da's ongeveer net zoveel als m'n UPC mediabox (die dus gruwelijk veel stroom vreet voor zo'n prul :x )
Linux is tegenwoordig slim genoeg om disks stil te zetten als ze niet in gebruik zijn en de processor dynamisch terug te klokken als er niet zoveel rekenkracht gevraagd wordt.

Wat betreft de keuze voor een Intel Atom processor, onlangs heeft Intel een demo gegeven (op de Computex in Taiwan als ik me goed herinner) van een Atom systeem met Amahi dus dat zit wel goed! Qua rekenkracht is dit ruim voldoende, tenzij je je homeserver zwaar gaat belasten (meerdere video streams, music streams, bestandskopieeracties en downloaden van nieuwsgroepen/torrents tegelijkertijd) en zelfs dan is het voornamelijk disk I/O die het zwaarst belast wordt.

Ik heb zelf bewust de keuze gemaakt voor een midi tower zodat ik nog ruimte genoeg heb voor uitbreidingen en ook koeling geen probleem is.

SSD oftewel solid state disks hebben in mijn optiek nog veel te bewijzen en zijn nog erg duur in verhouding tot conventionele disks: zo te zien betaal je voor SSD zo'n 3,30 euro per gig, conventioneel kost je zo'n 0,10 euro per gig... echte performancewinst t.o.v. een SATA2 disk is er niet echt, en qua stroomverbruik is het ook niet zo heel veel minder dan bijvoorbeeld een WD Caviar ECO.
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

User avatar
marcel
Posts: 160
Joined: Sat May 16, 2009 12:46 am
Location: Netherlands

Re: Homeserver Hardware tips

Postby marcel » Wed Jul 15, 2009 1:48 pm

Hey,

Nog meer Nederlanders. Leuk!

Ik heb een intel celeron E1400 in mijn systeem zitten. Een Gigabyte moederbord met intregrated video, maar die heb ik meer genomen omdat ik goede ervaringen heb met Gigabyte. Er zullen zeker goedkopere moederbordjes zijn. Ik heb er 2 GP (Green Power) schijven van Western Digitaal aanhangen. Het hele systeem trekt zo rond de 65 watt aan vermogen. En dit alles zit in een Antec P182 case. Lekker ruim met veel airflow. Je betaald wel een aardig bedrag voor z'n kast, maar ook hier weer ik heb goede ervaringen met Antec. Intel heeft EIST als technologie om de cpu lager te klokken als deze weinig te doen heeft.

Veel succes met het samenstellen van je systeem!

@moredruid

Zijn de energie besparende instellingen standaard ingeschakeld in Linux? Ik heb nog niet meegemaakt dat een harddisk zich zelf heeft uitgeschakeld. Is het in een terminal venster te zien op wat voor kloksnelheid je processor draait?
My HDA cpu: E1400 2Ghz; motherboard: Gigabyte GA-G33M-S2H; memory: Team 2Gb DDR2; 200GB OS HDD, 2x western digital GP 1TB storage HDDs; case: Antec P182

bsk
Posts: 280
Joined: Sun May 03, 2009 7:18 pm
Location: Tennessee
Contact:

Re: Homeserver Hardware tips

Postby bsk » Wed Jul 15, 2009 1:56 pm

Er is een programma dat controleert alle dingen op je server, gewoon toevoegen aan de lijst te controleren. Het is een beetje ingewikkeld, maar je klinkt als je weet wat je doet.

Ik kan me niet herinneren de naam van het programma uit de top van mijn hoofd, maar ik zal dat voor je, zijn gemakkelijk te installeren, zijn gelegen in de yum repository.
Having problems with connecting to the internet? Try the Network Troubleshooter.

Not sure what your Gateway IP? Head on over to the Find Your Gateway IP page to find out easily.

Image

roepie
Posts: 2
Joined: Wed Jul 15, 2009 5:03 am

Re: Homeserver Hardware tips

Postby roepie » Wed Jul 15, 2009 2:38 pm

Bedankt voor alle info tot nu toe. Ik ben weer een stuk wijzer geworden.
Zo'n mini itx bordje met bijbehorend kastje lijkt wel het summum maar als ik jullie verhalen zo lees is een systeem in een mini of midi tower net zo handig.

Ik ga weer verder puzzelen en laat het resultaat, hopelijk binnenkort, hier zien.

Ik blijf het forum strak in de gaten houden dus aanvullende info en tips blijven welkom.

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Homeserver Hardware tips

Postby moredruid » Thu Jul 16, 2009 1:10 am

je hebt onder andere het programma powertop. dit kun je heel eenvoudig installeren met:
yum install powertop
als je het programma start kun je zien welke resources (cpu/disk/usb disks etc) je 't meeste stroom kosten en heel eenvoudig dingen aanpassen.

link van de officiele site: http://www.lesswatts.org/projects/powertop/
je kunt met uname -r op de command line zien welke kernel je draait, als die gelijk of hoger is dan 2.6.21kun je optimaal gebruik maken van powertop.
ff gecheckt: Fedora 9 komt zo te zien standaard met de 2.6.25 kernel dus dit mag geen probleem zijn.
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

razzz
Posts: 17
Joined: Wed Jul 29, 2009 2:56 pm

Re: Homeserver Hardware tips

Postby razzz » Wed Jul 29, 2009 3:37 pm

hi idereen

Ik heb mijn amahi server lopen op een mini-itx epia m1000 met 1gig ram.
dit heb in een kastje gepleurt met 3 HD's . het systeem trek ongeveer 35 -40 watt. heel erg zuinig.

je kunt tegenwoordig een epia m 1000 goedkoop oppikken van ebay.

Lincee
Posts: 73
Joined: Sat Jul 04, 2009 3:34 pm
Location: Arnhem, NL
Contact:

Re: Homeserver Hardware tips

Postby Lincee » Tue Aug 04, 2009 2:49 pm

ik heb zelf deze: http://www.abgcomputers.nl/2._Windows_X ... 9455XL.php
met een 1TB HDD erin, een green HDD, dus hij is erg zuinig!
verder heb ik er niks aan veranderd, er zit 265MB Ram in, maar dat word straks 1GB
het ding is muisstil, en het plan is dat het straks mijn HDA/Router/Gateway gaat worden!
LANTEA: Amahi 7 (vm), HP Proliant Microserver, 8GB RAM, 2x 1TB HDD, 1GB eth

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Homeserver Hardware tips

Postby moredruid » Tue Aug 04, 2009 11:04 pm

*kuch* http://www.chieftec.com/dg-01bd-u.html

maar hij staat dan wel op kantoor ergens in 'n hoekje weggemoffeld.
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

User avatar
moredruid
Expert
Posts: 791
Joined: Tue Jan 20, 2009 1:33 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Homeserver Hardware tips

Postby moredruid » Tue Aug 04, 2009 11:31 pm

hi idereen

Ik heb mijn amahi server lopen op een mini-itx epia m1000 met 1gig ram.
dit heb in een kastje gepleurt met 3 HD's . het systeem trek ongeveer 35 -40 watt. heel erg zuinig.

je kunt tegenwoordig een epia m 1000 goedkoop oppikken van ebay.
hmmm net even gekeken naar zo'n bordje, jammer dat ie geen gigabit ethernet heeft (da's bij mij 'n moetje)
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D2173656C7572206968616D41snlbxq' | dc
Galileo - HP Proliant ML110 G6 quad core Xeon 2.4GHz, 4GB RAM, 2x750GB RAID1 + 2x1TB RAID1 HDD

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests